Kiinnostus ilmiöopiskelusta johdatti Kati Tapailan Agenda 2030 -ilmiökurssille

Kuvituskuva

Hämäläinen Kati Tapaila aloitti Nettilukiossa opiskelun vuoden 2018 lopussa ja on siitä lähtien suorittanut kursseja “rauhalliseen” tahtiin. Vuonna 2020 Tapaila osallistui Nettilukiossa toteutettavaan YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa käsittelevään Agenda2030-  kurssiin. Kurssi toteutettiin ilmiölähtöisesti siten, että oppiminen pyritään sitomaan todellisen maailman kokonaisvaltaisiin ilmiöihin tieteenalat, ja koulukontekstissa oppiainerajat, sekä perinteiset oppimisympäristöperiaatteet ylittäen.

Ensimmäistä kertaa ilmiökurssilla

Agenda 2030 -ilmiökurssin Tapaila löysi Nettilukion Muikku-oppimisympäristön tiedotteista.

– Aihe tuntui kiinnostavalta ja minulla oli sopiva tilaisuus osallistua kurssille oman lukujärjestyksen puolesta, joten päätin ilmoittautua, hän summaa päätöksensä osallistua ilmiöön.  

Agenda 2030 on Tapailan ensimmäinen ilmiölähtöisesti suoritettu kurssi. Vaikka Tapaila ei ole aikaisemmin osallistunut ilmiöihin, ilmiölähtöisen oppimisen idea ei ollut hänelle täysin vieras ennen kurssille osallistumista. 

– Opintojen alussa luin hieman näistä ilmiökursseista, joten tiesin jo yleisesti, mikä niissä on ideana.

Tapailan Agenda 2030 -ilmiöön ajoikin ilmiön teemojen lisäksi kiinnostus itse ilmiölähtöisestä opiskelusta.  

– On mukavaa päästä kokeilemaan konkreettisesti ilmiöopiskelua, hän kertoo. – Siitä kun puhutaan kuitenkin mediassakin jonkin verran.

Kuvituskuva

Agenda 2030 -ilmiökurssilla Tapailaa kiinnostaa kaikki

Tapaila kertoo, että on tähän mennessä ollut kiinnostunut kaikista Agenda 2030 -ilmiökurssin teemoista jollakin tavalla. Erityisen lähellä sydäntä hänelle ovat kuitenkin ympäristöön liittyvät teemat, joista hän löytää paljon yhtymäkohtia omaan puutarhaharrastukseensa. 

Puutarhaharrastus sytytti myös kipinän oman ympäristön monimuotoisuutta käsittelevän ilmiötuotoksen toteuttamisesta. 

– Ajattelin ensin, että en tekisi tuotosta ja olisin kurssilla mukana vain uteliaisuudesta, mutta sitten tuotoksen tekeminen alkoikin kiinnostaa, Tapaila kertoo. – Tarkoituksena on, että tuotokseen yhdistyy oma puutarha- ja luontoharrastus. 

Kuvituskuva

Ilmiökurssilla oppii myös tietoteknisiä taitoja

Tapaila on ollut tyytyväinen ilmiökurssin toteutukseen tähän mennessä. 

– Minusta ilmiökurssi on varsin kivasti rakennettu kokonaisuus, hän toteaa. – Kivaa oli esimerkiksi se, kun saimme paikalle myös kokeneen asiantuntijan kertomaan ilmastokoordinaattorin työstä.

Erityisen hyvin kurssilla Tapailasta toimivat tapaamiset ja alustat, joilla keskusteluja käydään. 

– Kurssilla käytetään monipuolisesti eri sovelluksia. Aikaisemmin olen käyttänyt melko vähän esimerkiksi Google Drivea tai vastaavia yleisiä palveluja, joten tässä on kyllä oikein mukava plussa se, että näitä oppii nyt käyttämään. 

Teemakokonaisuus onkin opettanut Tapiolalle asioita Agenda 2030 -tavoiteohjelman lisäksi myös verkko-opiskelussa käytettäviä tietoteknisiä taitoja.   

Tulevalta kurssilta Tapiola toivoo erityisesti lisää aktiivisuutta. 

– Väkeä saisi olla tapaamisissa enemmän paikalla, mutta sehän riippuu kurssin osallistujista itsestään, hän kertoo. 

Tapaila suosittelee ilmiöopiskelua kaikille nettilukiolaisille. 

– Tämä on todella erilaista ja melko kevyttä verrattuna tavanomaiseen opiskeluun, eli jos lukujärjestyksessä on tilaa niin suosittelen ilmiöön osallistumista muillekin, hän toteaa.

Lue myös: Mia McKay käy Nettilukiota Skotlannista, Erilainen lukiokokemus Nettilukiossa

Takaisin arkistoon